Artikler
Artikler om arkitekturverkstedet
Artikler og anmeldelser
Anmeldelse av boken skrevet av Solveig Sandness i tidsskriftet Arkitektur N nr. 6/2018: «Krefter på kroppen»
Les artikler om arkitektur skrevet av Alf Howlid, forfatter av boken «Inn i arkitekturen», eller intervju med Alf Howlid.
Steinerbladet:
LA MEG SE – Tegnende oppmerksomhet – eller hvorfor skal vi nå tegne? I see! – Jeg forstår! Av og til kan jeg også, ved hjelp av tegning, forsøke å gjøre forståelig for andre det jeg selv har forstått. Men å tegne for å forstå selv – hva kan det innebære? Det vi umiddelbart iakttar, når vi står overfor et objekt, er overflate. Men når vi vil få tak i det essensielle ved motivet, å forstå det vi ser, er det da slik at enkel tegning være til hjelp? (Tegningene i artikkelen er hentet fra en skissebok som får plass i lommen).
Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen:
– På denne siden har vi samlet tre inspirerende artikler om tegningens funksjon og betydning for barn, ungdom og voksne. Forfatteren, Alf Howlid, er sivilarkitekt og har mange års erfaring som lærer og foredragsholder. Hans refleksjoner rundt tegningens betydning som pedagogisk verktøy og for barn og unges læring, kan utvide våre perspektiver på hva tegning kan være og på hvor grunnleggende tegning er i menneskelig kommunikasjon.
Samleside for å finne artiklene, eller enkeltvis med lenkene under:
DE YNGSTE TEGNER – fra fortelling til formende praksis
LÆRERENS TEGNING – et hverdagsverktøy
INN I VOKSEN TEGNING – en utvikling fra flaten til rommet
Bedre skole nr. 4/2021:
SKISSEN – tegning som billednotat
Å tegne er noe langt mer enn å lage fine bilder som man kan vise frem. En tegning kan brukes som redskap til å forstå, og en rask skisse bidro til å redde Notre-Dame fra å ende som en askehaug.
Form nr. 3/2021:
Jeg tegner, altså ser jeg – bidrag til en elementær tegnepedagogikk
Steinerbladet:
Planlegging av form og arbeidsprosesser blir mer kompleks og fordrer visuell kompetanse. Til forskjell fra tegning ut fra indre forestillinger, så er det nå den direkte iakttakelsen av ytre, romlige omgivelser som skal øves.
—
Tegningen på barnetrinnet har behov for tre prosesser: Først lærerens fortelling, deretter individuell bearbeiding i tegning som et eksistensielt anliggende og til så teknisk øvende tegning med rom for korrektur.
—
UNGDOM KAN EROBRE ARKITEKTUR 1
—
UNGDOM KAN EROBRE ARKITEKTUR 2
I sentrum av den toskanske byen Firenze står katedralen Santa Maria del Fiore, med arkitekten Filippo Brunelleschis enestående kuppel. På ungdomstrinnet er renessansen et sentralt tema, en historisk epoke da utviklingen mot det moderne skyter fart.
Bedre skole nr. 2/2015:
Så sant man ikke er på stedet, så formidles rom alltid ved hjelp av stedfortreder: en modell, et bilde eller en tegning. Perspektivtegningen formidler et menneskes opplevelse av rommet, den subjektive iakttakelsen.
Form nr. 5/2011:
Ungdomstiden bygges kroppen om, og muskler og skjelett vokser i rykk og napp. Samtidig våkner et nytt blikk på omgivelsene, og det unge mennesket begynner å gripe inn i verden.
Bedre skole nr. 2/2007:
Det er nytt at barn skal lære om arkitektur. Derfor har det som finnes av god arkitekturformidling for det aller meste vært rett et mot voksne. En mulighet til å nå barna er å bruke deres egne erfaringer med sin egen kropp som utgangspunkt.
—
Beretningen om et arkitekturverksted der man forteller om, prøver ut i praksis og reflekterer over den gotiske katedralen.
—
Nå bor de fleste av verdens barn i store og tett befolkede byer som begrenser muligheten for fysisk utfoldelse. Likevel er barna så å si ute av bybildet.
—
Et ungdommelig møte med konstruksjoner i arkitekturen.
Other publications:
UNDERSTANDING THE PRINCIPLES OF ARCHITECTURE
LIVING ARCHITECTURE – an activity-based concept for teaching architecture
Tegningens betydning
Tre artikler for Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen, følg lenken til kunstkultursenteret.no
Skissen – tegning som billednotat
Å tegne er noe langt mer enn å lage fine bilder som man kan vise frem. En tegning kan brukes som redskap til å forstå, og en rask skisse bidro til å redde Notre-Dame fra å ende som en askehaug.
Bedre skole nr. 4/2021
Jeg – en tegner?
Jeg tegner, altså ser jeg – bidrag til en elementær tegnepedagogikk.
Form nr. 3/2021
Å tegne med barn
Tegningen på barnetrinnet har behov for tre prosesser: Først lærerens fortelling, deretter individuell bearbeiding i tegning som et eksistensielt anliggende og til så teknisk øvende tegning med rom for korrektur.
Steinerbladet nr. 4/2020
Å tegne med ungdom
Tegningen får nye oppgaver i ungdomstiden. Planlegging av form og arbeidsprosesser blir mer kompleks og fordrer visuell kompetanse. Til forskjell fra tegning ut fra indre forestillinger, så er det nå den direkte iakttakelsen av ytre, romlige omgivelser som skal øves.
Steinerbladet nr. 2/2021
Del 2: Ungdom kan erobre arkitektur
Artikkel fra bladet «Steinerskolen»: I sentrum av den toskanske byen Firenze står katedralen Santa Maria del Fiore, med arkitekten Filippo Brunelleschis enestående kuppel. På ungdomstrinnet er renessansen et sentralt tema …
Det er kroppen som er klok
Ungdomstiden bygges kroppen om, og muskler og skjelett vokser i rykk og napp. Samtidig våkner et nytt blikk på omgivelsene, og det unge mennesket begynner å gripe inn i verden. Det kan være behov for en arkitekturpedagogikk for denne alderen.
Form nr. 5/2011
Arkitektur i skolen
Beretningen om et arkitekturverksted der man forteller om, prøver ut i praksis og reflekterer over den gotiske katedralen.
Bedre Skole nr 2/2007
Kropper og krefter
Et ungdommelig møte med konstruksjoner i arkitekturen. Hvorfor faller ikke huset ned? Tak, vegger og gulv svever høyt over oss. Engang er alt løftet opp og satt sammen, enten med håndkraft, planke for planke, eller med store heisekraner, hele og halve vegger og gulv av gangen.
Naturfag nr. 1/2006
Levende arkitektur
Beretningen om et arkitekturverksted der man forteller om, prøver ut i praksis og refl ekterer over den gotiske katedralen.
Bedre skole nr. 2/2007
Individet og perspektivet
Så sant man ikke er på stedet, så formidles rom alltid ved hjelp av stedfortreder: en modell, et bilde eller en tegning. Perspektivtegningen formidler et menneskes opplevelse av rommet, den subjektive iakttakelsen. For mange er det en krevende disiplin å få hånden og øyet til å samhandle. Nettopp derfor bør den fortsatt ha en plass i skolens tegneundervisning.
Bedre skole nr. 2/2015
Inn i rommet
På Norsk design- og arkitektursenter sin undervisningsavdeling Formlab er det høyt under taket. Svartmalte tavler dekker veggene, og tre, store hvite kasser er trukket med kraftpapir. Det er klart for lærerkurs i arkitekturtegning. Sivilarkitekt og kursleder Alf Howlid har solid undervisningserfaring, både som lærer i Steinerskolen og i Formlab der han tar imot lærer- og studentgrupper, samt skoleklasser.
Inn i rommet
Intervju med Alf Howlid
Artikkel fra Form 2/2015
Av Bibbi Omtveit
Skolen som sted
For hundre år siden satt barna på skolen og ble undervist noen få timer om dagen. Skolen var et sted for konsentrert teoretisk læring, en på mange måter sunn virksomhet i en ellers sansemettet og for mange ofte strevsom tilværelse. Nå bor de fleste av verdens barn i store og tett befolkede byer som begrenser muligheten for fysisk utfoldelse. Likevel er barna så å si ute av bybildet.
Bedre skole nr. 3/2012
Bygg for barn
Vi bygger skoler som er tilrettelagt for et stillesittende inneliv. Men skal barna få et nødvendig fundament for læring, må kroppens mangfoldige bevegelsesbehov dekkes. Er skolebygningen blitt barnekroppens fiende?
Bedre Skole nr. 1/2011:
Understanding the principles of architecture
Understanding the complexity of architecture is experiencing space, studying the culture of building and understanding urban stutures.
Architecture in the School
It is a new idea that children should learn about architecture. Most of the existing information and teaching material on architecture is aimed at adults. One possibility is to instruct children through their own physical experience of the principles of architecture.
Living architecture – an activity-based concept for teaching architecture
The story of an architecture workshop in which the participants learn about, try out in practice and reflect on the structure of the gothic cathedral.